Van Franceses naar Santo Domingo

Datum: 05 november 2008Pb050100_2
Duur: 6,75 uur (excl. pauzes en incl. omweg laatste kloof)
Niveau: gemiddeld
Start: Villa Franceses
Finish: Santo Domingo

Pb050081_2 Loop vanuit Franceses (007) omlaag tot op de LP110 (asfaltweg). Vanaf deze weg heb je een prachtig uitzichtspunt (008) op het dorpje La Fajana. Deze weg is al de lange afstandswandelingroute GR130. Je hoeft vanaf nu alleen maar de rood witte markering tot in Santo Domingo te volgen. De route loopt langs het dorpje El Tablado (009), alwaar je mooie uitsparingen in de rotsen (010) vindt voor een pauze in schaduw (bij zon), droog (bij regen) en uit de wind (die bijna altijd uit NO komt). Het volgende dorpjePb050097  dat je passeert is Don Pedro (011). Via het windmolenpark (012) en het dorpje El Palmar (015) kom je uit in Santo Domingo de Garafia (017) waar vandaan om 18:00h de bus terug naar Franceses vertrekt.

GPS-track: Download LaPalma-franceses_santodomingo.gpx
Ondanks de goede markeringen presteerden we het twee maal fout te lopen. Het fout gelopen stuk is dus heen en terug in de track opgenomen. Hou bij wegwijzer (013) links aan (niet het weggetje rechts dat onlaag loopt nemen). Bij (014) gaat er een paadje rechts af. Direct na deze punten dus even opnieuw track-backen to end op je GPS.
NB Wanneer je Santo Domingo ziet moet je nog ’n kloof(je) door. Deze was bij onze wandeling afgesloten, en we waren gedwongen via de weg omhoog en aan de andere kant van de kloof ook via de weg weer omlaag te lopen. Deze omweg (van toch weg ’n half uur extra) is dus getracked. Bij richtingaanwijzer (016) stond dit doorgangverbod aangegegeven.