Aconcagua 2015 – de voorbereiding

INLEIDING

Al enkele jaren was ik mij aan het orienteren om de hoogste berg van Zuid-Amerika te beklimmen. Na eerdere reizen naar, en beklimming in, dit prachtige continent, mocht de hoogste top aldaar niet ontbreken natuurlijk. Toen eind september 2014 een facebook bericht van Mountain Network bergexpedities voorbij kwam dat er nog enkele plaatsen vrij waren in de expeditie van februari 2015 heb ik opeens snel besloten. Na overleg thuis en akkoord van werkgever voor vrij stond ik een goede week later definitief op de deelnemerslijst. Helaas net te laat om nog aan het kennismakingsweekend deel te nemen. Maar ik was zeker niet de laatste boeker, en Mountain Network heeft in december nog een extra infomatie/kennismakingsavond georganiseerd. Daarnaast was er in oktober al een whats-app groep van het team en is er in november en december gezamenlijk een wandeling gemaakt ter voorbereiding en kennismaking. En wat daar al zo leek, bleek later gelukkig uit te komen: we hadden een erg goede en leuke groep!

DE VOORBEREIDING

Maar goed terug naar begin oktober 2014. Er moest nu wel (extra) getraind gaan worden. Dus eerst maar eerst met de fysio overleggen. Maarten en Annita, mijn vaste Fysio’s van mijn Fysiopraktijk, wisten als oud topsporters mij prima te helpen met het maken van een trainingsschema. En ook toen ik eind december zo hard aan het trainen was dat mijn achillespees het niet meer leuk vond, hebben ze me snel weer op de been gekregen (vanaf dat moment geen piekbelasting meer toegestaan😉 ). Met de aangebroken wintertijd zat door-de-weeks rondjes rennen in het bos er niet meer in. Daarom besloten voor het eerst in m’n leven toch maar een sportschoolabonnement te nemen. Naast cardio, kon ik dan ook op de krachtapparaten de spieren versterken. Geen overbodige luxe als je ruim twee weken op een matje slaapt en je alles op je rug mee mag dragen. Sport-team Ede voorzag me in deze behoefte, en ik heb daar vier maanden geregeld (2 a 3 keer per week) enkele uurtjes per keer gesport (Insanity, Bootcamp en individueel cardio, core stability en kracht). Met 5 a 6 keer per week sporten was ik na vier maanden zeker fit en sterk genoeg om de Aconcagua te gaan beklimmen!

En dan het materiaal. Behalve expeditieschoenen had ik alles wel in bezit. Deze schoenen (Millet Everest) heb ik uiteindelijk ex-rent via Basecamp in Den-Haag aangeschaft. Echter toen ik in december de mountain weather forecast website voor de Aconcagua in de gaten hield zag ik temperaturen van -25 tot -30 met gevoelstemperatuur -40 tot -50. Dus op basis daarvan besloten ook een warmere slaapzak (via internet van Cumulus) en dikkere wanten (Carinthia – via marktplaats) aan te schaffen. Nou zou ik het toch niet meer koud mogen krijgen….nou zeker niet (zie reisverslag). Via deze link kun je mijn “Paklijst Aconcagua” raadplegen.

Vliegtickets geboekt via Budgetair.nl (opties zoeken via chaser.nl); deze had het goedkoopste tickets, en met budgetair heb ik goede ervaringen. Uiteindelijk wist ik een ticket voor net iets meer dan 800EUR te vinden. Een zeer acceptabele prijs vind ik. De vlucht ging van Amsterdam, via Madrid en Buenos Aires naar Mendoza. Hierbij hoefde er in Buenos Aires niet van de ene (Aeroparque) naar de andere luchthaven (Ezeiza) gereisd te worden…tenminste dat dacht ik. Helaas werd voor de terugweg mijn vlucht MDZ-EZE geannuleerd. Wel heeft Budgetair mij hier direct over benaderd en geholpen met de alternatieven. Uiteindelijk, in samenspraak met reisgenoot Paul die hetzelfde vluchtschema terug had, besloten te kiezen voor een overstap van 12 uur in Buenos Aires. Zo konden we nog mooi een fietstocht door Buenos Aires maken met OntdekBuenosAires: een aanrader trouwens!

Om alvast aan de hoogte te wennen, en vooral om beetje in te lopen had ik, net als reisgenoten Eric en Bart, via Mountain Network een acclimatisatietrekking in de Cordon el Plata geboekt. Een aanrader (evt ook zelf te regelen, dan kan het goedkoper, maar moet je wel zelf stressen en Spaans spreken is dan ook handig😉 ).

Reisverzekering had ik al doorlopend (bergsportverzekering via NKBV), en annuleringsverzekering voor de zekerheid toch maar opgehoogd. Verder werd alles van te voren door Mountain Network geregeld. Dus dat was lekker makkelijk😉

 

DE REIS

In een aparte post is het reisverslag opgenomen, zie: https://gpswandelingen.wordpress.com/2015/04/19/aconcagua-2015-de-reis/

En een kort verslag van de acclimatisatietrekking vind je hier: https://gpswandelingen.wordpress.com/2015/04/19/aconcagua-2015-acclimatisatietrekking-in-cordon-del-plata/

 

ACHTERAF

Had ik geweten dat deze berg zo’n enorme grindbak was, dan had ik er nog eens goed over nagedacht. Maar uiteindelijk had ik hoogstwaarschijnlijk besloten toch te gaan…het blijft de hoogste van Zuid-Amerika… In een aparte post het ik alle weetjes, handigheidjes en tips van de beklimming opgesomd. Hopelijk doe ik er iemand een plezier mee😉. Zie: ……

 

 

 

Geef een reactie

