Twee trektochten vanuit Houffalize (GR57 en Eislecktrail)

Inleiding
IMAG1324We waren al enige tijd van plan om met het lange Hemelvaartsweekend in vijf dagen de Eislecktrail te lopen. Maar gezien de mindere weersverwachtingen (vooral op donderdag) besloten we het toch anders te doen. We zijn met de auto naar Houffalize gereden. Houffalize ligt vlak bij de snelweg tussen Luik en Luxemburg, en je kunt daar goed en gratis! parkeren. Zie ook het waypoint in de hieronder te laden GPX waar wij onze auto parkeerden. Vanuit Houffalize hebben we een trektocht van 2 dagen gemaakt, om weer in Houffalize terug te keren en daar lekker in een B&B te slapen. En ook oom daar schone kleren aan te kunnen doen en voedselvoorraad aan te vullen voor een trektocht van drie dagen. Hieronder de beschrijving van dag tot dag.

DAG1
IMAG1296Datum: 13 mei 2015
Startpunt: Houffalize
Eindpunt:  Gouvy, Station
Afstand: 24,7km
Duur: 5 uur
Route: GR57

IMAG1301Na een voorspoedige rit vanuit Nederland ruim binnen 3 uur rijden in Houffalize aangekomen. Daar was er plaats genoeg om te parkeren. De rugtas was al gepakt voor twee dagen, dus na het afritsen van broekspijpen, sneakers vervangen door wandelschoenen en wat zonnebrandcrème gesmeerd te hebben, kon de rugzak op en waren we op pad. We volgend deze dag de GR 57 vanaf Houffalize naar Gouvy. Een mooie tocht, maar wel wat veel over asfalt. De GPS-track van de route hadden we vooraf op internet gevonden. We hebben deze braaf gevolgd, al week deze hier en daar af van de GR57. Wellicht dat de GR aangepast is. In Gouvy kom je eerst langs de camping. Hier besloten we toch nog paar km door te lopen naar het station van Gouvy en de trein naar Troisvierges te nemen. Op de camping in Gouvy stoppen zou betekenen dat we de  volgende dag hetzelfde stuk weer terug zouden moeten lopen: en om nou weer al dat asfalt te lopen, deden we liever niet. We gokten er, gelukkig terecht, op dat de Eislecktrail van Troisvierges naar Houffalize de volgende dag vast mooier zou zijn. Op het station in Gouvy kochten we twee enkeltjes naar Troisvierges (a 6,40 pp) en omdat de trein 2 uur later ging (treintijden staat op belgianrail.be) moesten we eerst nog een drankje drinken. Tegenover het station vind je Chez Franck/Café du Luxembourg. Een aanrader, vooral qua prijs: drie leffe blond en plateau apéro voor nog geen 10 EUR….maar goed dat ik niet vlak bij dit café woon, dan kwam ik er te vaak…
IMAG1297Met de Leffe Blond in de benen, dat voelden we wel, de trein naar Troisvierges genomen en daar op Camping Walensbongert een mooi plekje op het veld uitgezocht. We kregen een tafeltje en twee stoelen aangeboden om bij te tent te zetten: echt super vriendelijk. De camping was verder erg mooi met nette sanitair. Enige nadeel is de lokale kerkklok die ’s ochtends om 6 uur begint te luiden en de trein die langs de camping komt.

DAG2
IMAG1292Datum: 14 mei 2015
Startpunt: Troisvierges,  Camping Walensbongert
Eindpunt: Houffalize
Afstand: 29 km
Route: Eislecktrail

Vanuit Troisvierges pakten we de Eislecktrail op. Met dank aan de kerkklokken waren we al vroeg uit de veren (lees: uit de donzen slaapzak), en na een goed ontbijt en inpakken van natte (condens) tent gingen we om 8:15 op pad. De Eislecktrail loopt pal langs de camping, dus dat begon makkelijk. De route was erg mooi, zeker vergeleken met de GR57 van gisteren. Het was een best eind lopen naar Houffalize, maar de dag verliep voorspoedig en even voor 16h zaten we in Houffalize op het terras. Op deze A-locatie was de bierprijs bijna het dubbele van de dag ervoor, maar wederom smaakte het lokale bier (La Chouffe) prima. We sliepen in B&B La Violette d’eau, deze hadden we vooraf geboekt i.v.m. slechte weersvoorspellingen voor deze dag. Maar het bleef die avond gewoon droog. En die paar druppeltje regen werden we echt niet nat van toen we de straat over staken naar Café/Restaurant Le Rallye. De beoordeling op tripadvisor over dit restaurant klopten: goed eten (niet te luxe) voor een schappelijke prijs.

DAG3
IMAG1305Datum: 15 mei 2015
Startpunt: Houffalize
Eindpunt: Maboge
Afstand: 29,5 km
Route: GR57

Was het gisteravond nog droog, ’s nachts had het behoorlijk geregend en ook in de ochtend regende het nog. Dus toch nog goede keuze om in een B&B te slapen, want tent opbreken in de regen is niet zo’n pretje. Ons goede ontbijt werd om 8:30 gereserveerd, dus gingen we iets later op pad vandaag. Gisteren hadden we wel al alles uitgezocht en weer voor 2 dagen expeditie-avondeten en muesli ontbijt en hartkeks met Fred&Ed voor lunch ingepakt. Alleen nog even een brood voor eerste wandeldag bij de lokale bakker aan kerkplein gekocht en toen gingen we tegen 10 uur op pad richting Nadrin en Maboge. Een erg mooie route, vooral nabij Lac de Nisramont prachtige uitzichten en na Nadrin mooie paadjes langs de Ourthe. Rond 18h kwamen we op Camping Ardenne in Maboge aan. Maboge ligt aan de GR57, de camping ligt in het dorp rechts af op 150m van de route. Hier werden we vriendelijk ontvangen, en hebben we eerst een biertje in het zonnetje gedronken voordat we ons tentje op gingen zetten. We konden ons tentje op prachtig plekje lang de Outhe neerzetten, en gelukkig ver genoeg van een groep die die nacht een feestje te vieren had. Verder was de camping niet erg netjes en het sanitair was niet om over naar huis te schrijven.

DAG4
IMAG1328Datum: 16 mei 2015
Startpunt: Maboge
Via: La Roche en Ardenne
Eindpunt: Nadrin
Afstand: 25,9 km
Route: GR57 en Eislecktrail

IMAG1329Vandaag ging het via de GR57 verder naar La Roche en Ardenne. Weer een mooi stuk waarin behoorlijk wat hoogtemeters gemaakt moesten worden. Maar na 1,5 uur (7km) waren we al in La Roche. Hier hebben we bij de VVV geïnformeerd of zij iets wisten over de route van de BeMC. We kwamen onderweg nl. regelmatig routebordjes van deze mountainbiketocht tegen, en we vreesden dat we veel MTB’ers op onze weg tegen zouden komen. Tot nu toe was dat niet het geval, maar we wisten niet of dat zo zou blijven. Echter wisten ze bij de VVV van niets, en besloten wij het er maar op te gokken en de komnde twee dagen via de Eislecktrail terug te lopen naar Houffalize. Na een pauze in La Roche gingen we tegen 11h weer op pad richting Nadrin. De route van de Eislecktrail liep gelukkig grotendeels anders dan de GR57 via welke we heen kwamen. Wel ging het weer flink op en af, dus toen we rond half vier Nadrin bereikten waren we flink moe. Nog even dachten we eraan nog 10 km door te lopen naar de volgende camping, maar dan zou er de laatste dag maar erg weinig te wandelen zijn. Daarbij werd het aardig koud en vonden we dat we wel een biertje verdiend hadden. De uitbaters van de lokale kroeg in Nadrin waren niet de meest klantvriendelijke, maar toch smaakte het Belgische biertje met kaasplank weer goed. Na opgewarmd te zijn in de kroeg toch maar camping Belle Meuse opgezocht. Aldaar begon het te miezeren toen we de tent opzetten. Inmiddels al weer afgekoeld maar een warme douche genomen. Sanitair was weer niet al te netjes (understatement😉 ). Wel zag ik achter de sanitaire ruimte een mooie overkapping waaronder we even later toch droog ons avondeten klaargemaakt hebben. Om 20h lagen we al in de slaapzak om naar het tikken van de regen te luisteren.

DAG5
Datum: 17 mei 2015IMAG1330
Startpunt: Nadrin, Camping Belle Meuse
Eindpunt: Houffalize
Afstand: 22,2 km
Duur: 4,5 uur
Route: Eislecktrail

Na IMAG1319een lange nacht was het de volgende ochtend erg mistig, maar het regende niet meer. Om half negen gingen we op pad en al snel kwam het zonnetje door en kon wandeling in t-shirt en korte broek voortgezet worden. De route van de Eislecktrail liep grotendeels gelijk met de al eerder gelopen GR57. Maar het was zeker geen straf het mooie deel langs Lac de Nisramont nogmaals te lopen. Een goed uur voor Houffalize kwam onze route toch uit op die van de BeMC en verkozen we klein stuk via GR te lopen, om niet op het zelfde pad als 400 MTB’ers te komen. Na een goed kwartier kwamen we de BeMC route weer tegen, maar zagen we alleen nog enkele langzame MTB’ers. Daar gelunched en er kwamen steeds minder MTB’ers voorbij. Dus we hebben daar nog net de laatste MTB’ers gezien en konden onze weg, via de Eislecktrail, vervolgen. Tegen 15h waren we in Houffalize, nog net op tijd om in de frietkot een broodje martino en patatje met te bestellen (aangezien deze frietkot van 15 tot 17h sluit!?!). In ruim drie uur naar huis gereden: uiteraard enige vertraging t.g.v. files door terugkerend vakantieverkeer na dit lange weekend.

Het was weer een heerlijk lang weekend met prachtige wandelingen, al had het iets warmer en droger mogen zijn😉.
We gaan zeker nog eens terug om ook het eerste deel van de Eislecktrail van Kautenbach naar Troisvierges te lopen. Maar daar wachten we mee totdat dit deel verlengd wordt tot aan Ettelbruck (planning juni 2015).

GPS-Track
Via deze link < Houffalize vijfdaagse > kun je de tracks downloaden (opslaan als GPX bestand!).