Bishorn en Diablon des Dames

Inleiding
0-naar-de-cabane
Na enkele dagen inlopen vanuit Arolla, zie ander bericht op deze weblog, reden we naar Zinal om vanuit hier de Bishorn te beklimmen. Samen met mijn vrouw en nog drie andere bergverslaafden uit Nederland die we in de Tracuit hut troffen. De nacht voorafgaand en na afloop van de tocht sliepen we in Zinal, resp in hotel Besso  en gite Tzoudana.

GPS

Via deze link <zwi-bishorn> kun je de tracklog en waypoints van deze driedaagse tocht bekijken (download d.m.v. rechtermuisklik en opslaan als GPX bestand).

Dag 1: Naar de Tracuit hut
Datum: 2 september 2016.
Duur: 4:20h
Hoogtemeters: 1.550m
Aankomst bij Cabane de TracuitNa een goed ontbijt in hotel Besso begon deze driedaagse tocht met de lange maar ook mooie tocht cq klim naar Cabane de Tracuit op 3.200m. We deden het rustig aan, maar toch waren we al na een kleine vier en een half uur bij de hut waar onze Nederlandse klimvrienden al op ons zaten te wachten.

Dag 2: Bishorn (4.135m)
Datum: 3 september 2016
Duur: 5:00h
Hoogtemeters: 900m
2-bishornEven voor vijf ging de wekker, en na het ontbijt de warme kleren aan om nog net in het donker te vertrekken. Na 10 minuten lopen bij de gletsjer de stijgijzers onder en ingebonden aan het touw. Als zwaarste mocht ik voorop, maar echt moeilijk de route te bepalen was het niet daar bijna overal goed spoor zichtbaar was. Redelijk in het begin was er een spannende spletenzone, maar prima te doen hoor. Al vond ik een enkeling die er alleen doorheen ging of een stel dat aan kort touw en ander duo zonder remknopen liep niet echt verstandig handelen. Maar ja.
Na deze spletenzone ging het iets steiler omhoog, maar prima te doen: zeker met een zigzag spoor. Het laatste stukje naar de top was wel steil en was enige “ijsklimtechniek” handig, dit deel ben ik wel gezekerd afgedaald, maar was ook zonder zekering te doen. Wel waren er enkele groepen die er met gids lang over deden om boven te komen en vooral ook om weer beneden te komen op dit laatste tukje. Het schijnt dat je enkele jaren geleden dit laatste stuk  voor de top nog zo omhoog liep. Maar tegenwoordig is het toch, bij gebrek aan sneeuw, een uitdagender stuk geworden.
Na even op te top gestaan te hebben zijn we in 2 uur tijd weer afgedaald naar de hut, om daar de middag lekker uit te rusten.

Dag 3: Diablon de Dames (3.538m)
Datum: 4 september 2016
Duur: 5:00h
Hoogtemeters: 900m
3-diablon-des-damesDeze ochtend weer om 5:00 uur opgestaan. We hadden ook voor de 7:00 uur ontbijt shift kunnen kiezen. Maar we vreesden enerzijds toch wakker te worden van de Bishorn gangers om 5 uur en anderzijds zou het in de loop van de middag gaan regenen. Dus hoe eerder op pad hoe beter. Het bleek bij het ontbijt al dat we de goede keuze gemaakt hadden gisteren al de Bishorn te doen, want er waren nu drie keer zoveel mensen als gisteren die dit vandaag van plan waren. We genoten van het geklooi van iedereen met spullen aan en toch weer uit en weer aan trekken alvorens ze vertrokken. Wij mochten dit aanschouwen aangezien wij pas na 6:00uur wilden vertrekken: het eerste stukje na de hut moesten we steil naar beneden en dat deden we liever bij daglicht. Verder daalden we richting Zinal tot op 2.900m. Daar verlieten we het pad om de instap naar de Diablons te zoeken (en te vinden). De klim ging over de graat omhoog. Nergens echt lastig (Ie graads). Vanaf 3.250 was het vooral puinhelling omhoog naar de top van de Diablon des Dames. Vanaf de top ging er een zeer spannend uitziende graat door naar de Les Diablons, maar gezien de tijd hebben we die toch niet meer ondernomen. De afdaling naar Zinal verliep voorspoedig, en we hebben zelfs beneden een klein stukje om gelopen naar de Gite. Toen we daar op het terras neergeploft waren begon het zowaar te regenen. Prima timing dus!