Tochten vanuit Arolla

Inleiding

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In 2010 waren we al eens in Arolla geweest om vanuit hier de C1 cursus te doen, zie verhaal hierover elders in deze weblog.
Deze vakantie in 2016 stond de Bishorn op het programma. De dagen hieraan voorafgaand zijn we teruggekeerd in Arolla. Omdat we daar op een prima bergcamping konden staan, en ook omdat deze camping een prachtig boekje op hun site gepubliceerd heeft met wandelingen en hoog-alpine tochten vanaf de camping.

GPS
In dit bestand zwi-va-camping-arolla zijn de tracks en waypoints van de vijf onderstaande wandelingen vanaf de camping in Arolla te zien. LET OP: rechter muisklik en opslaan als GPX bestand om ‘m te kunnen openen in GPX compatibele software.

Wandeling 1: Lac Sans Nom
Datum: 27 augustus 2016
Duur: 4:15
Hoogtemeters: 1.000m
1-lac-sans-nomWandeling no 23 uit het wandelgidsje van de camping ging naar een meer zonder naam. Vanaf de camping ging de route via het dorp (Arolla) omhoog richting Pas de Chevres/Cab des Dix. Het was erg druk op de route, maar vanaf de ‘afslag’ op 2.500m waren we alleen op de route. We volgen – min of meer – de in het boekje beschreven route via een klein meertje op 2.783m om bij het prachtige Lac sans Noom te komen. Hier met een schitterend uitzicht een uur lang genoten en gelunched. Naar beneden zijn we “rechtdoor” naar het punt op 2.500m teruggekeerd. Deze route kun je ook omhoog volgen, maar is dan best steil. Bij nat weer is deze rechtdoor route af te raden, zeker om via af te dalen. Bij slecht weer is deze wandeling in geheel te ontraden, dan is het uitzicht bij het meer niet de klim waard, maar bij mooi weer (zoals wij hadden) te meer!

Wandeling 2: Col de Tsarmine
Datum: 28 augustus 2016
Duur: 5:30
Hoogtemeters: 1.200m
2-col-de-tsarmineWandeling no 3 uit de gids. Deze pittige tocht omhoog start door een overwoekerd pad door het bos en behoorlijk steil omhoog. Na het bos, boven de boomgrens inmiddels dus, heb je een prachtig uitzicht over Val d’Herens. Dan weer stijl omhoog door grasland en vanaf 2.650m puingruis. Na het volgende pasje kom je in een grote kom waar je in ruig terrein verder klimt. Laatste stuk gaat over grote rotsblokken tot op de pas, waar je aan de andere kant loodrecht de diepte in kijkt. De klim had aardig veel van ons geëist en een poging om evt. de Grande Dent de Veisivi op te gaan, lieten we aan ons voorbij gaan. Nog wel even touw en gordel uit de rugzak gehaald om nabij de pas wat touwtechnieken te oefenen en toen weer afgedaald naar de parkeerplaats bij Satarma.

Wandeling 3: Haute Glacier de Arolla
Datum: 29 augustus 2016
Duur: 7:30
Hoogtemeters: 1.000m
3-haute-glacier-de-arollaEen lange tocht (23 horizontale km’s) vanaf de camping naar de top van de steenachtige gletsjertong: wandeling 10 en 12 uit de wandel gids van de camping. Vanaf de camping onderlangs Arolla. NB je kunt ook pad dat vanuit bovenkant camping loopt, zie begin wandeling Cab de la Tsja hieronder, maar dat wisten we nog niet dus we zijn eerst stuk naar beneden gelopen en toen weer omhoog langs de weg. De weg gaat over een 4×4 track langs het pompstation langzaam omhoog. Na een goed uur gaat het brede pad over in mooier wandelpad richting en met mooi uitzicht op Bas Glacier de Arolla. Dan steiler omhoog tot op 2600m, waarna er 100 meter gedaald wordt en dan door een lang en vlak stuk tot onder aan de gletsjer. Daar de blokken op het midden van de gletsjer op en deze tot op 2.800m gevolgd. Dan moet je echt de gletsjer op, of terugkeren. Wij zijn daar over de gletsjer afgedaald. Op deze aper gletsjer is touw niet nodig, en stijgijzers niet noodzakelijk. Toch deden wij ijzers onder en gingen we aan touw. Vooral om dit samen op veilig terrein (weer) even te oefenen.

Wandeling 4: Cab de la Tsa
Datum: 30 augustus 2016
Duur: 3:20
Hoogtemeters: 700m

Wandeling 1 uit de gidsje vandaag. Een korte wandeldag omdat de weersvoorspellingen niet best waren, al viel het heel erg mee. In de middag was het nog altijd mooi en hebben we nog geklommen op een grote rots bij Hotel Aguille de la Tza. Deze wandeling hadden we in 2010 al gemaakt, toen met de klok mee, nu tegen de klok in. We startten vanaf de camping, waar aan de bovenkant een pad loopt. In de hut, Cab de la Tza, namen we een warme choco op het terras en liepen wee omlaag waar je beneden eigenlijk rechts via Pramousse moet en dan via de weg terug. Wij kozen toch links te gaan en de rivier over te steken op de plaats waar de brug niet meer is. Dit leidde tot natte voeten, en was eigenlijk ook gevaarlijk wanneer de verderop gelegen sluizen van het stuwmeer open zouden gaan. Aan eenieder zelf te kiezen welke route te nemen.

Wandeling 5: 2-daagse alpine tochten vanuit Cab Aguilles Rouges (Mont de l’Etoile en Pointe de Vouasson)
Datum: 31 augustus
Duur: 2:10
Hoogtemeters: 700m
5-1-cab-aguilles-rougesNa de tent opgebroken te hebben naar de parkeerplaats boven Arolla gereden, om zo op 2.100m te starten met onze tocht met wandeling 33 uit de gids van de camping. De wandeling naar de hut ging voorspoedig en de uitzichten waren geweldig. Even voor het middaguur zaten we al aan onze lunch in de Cabane Aguilles Rouges.

Datum: 31 augustus
Duur: 2:20
Hoogtemeters: 600m
5-2-etoileIn de middag beklommen we, af en toe gehinderd door dichte mist, de Mont d’Etoile. Wandeling 35 uit het boekje van de camping. Vanaf de hut volg je even de rode markering om na 5 minuten over te gaan op de blauwe markering die je zo de rivier laat oversteken en dan over de morenenrug omhoog tot op 3.000m. Hierna rechts af de groen witte markering volgen tot even voor de top. Dan voor de waaghalzen over de graat naar de echte top. Ondanks wat hoogtevrees was de tocht naar de top geen probleem, terug nog wel klein stukje gezekerd naar beneden geklommen (maar is niet noodzakelijk hoor).

Datum: 1 september
Duur: 3:20
Hoogtemeters: 700m
5-3-point-de-vouassonWandeling 39 uit de gids van de camping. Na een overnachting in de hut gingen we deze volgende dag dezelfde weg weer omhoog om op het 3.000m punt nu rechtdoor te gaan. Op 3.250m bonden we ons in om over de Gletsjer richting de top (Point de Vouasson op 3490m). Het was een prachtige tocht, met mooie uitzichten. Vooral vanaf de top op Lac des Dix. En erg mooi en gaaf nu eens samen, zonder gids, zelfstandig een gletsjer beklimming te ondernemen…dat smaakte naar meer!
Hierna weer terug afgedaald naar de parkeerplaats in Arolla om de auto naar het volgende dal te pakken. Vanuit Zinal gingen we richting de Bishorn, zie het volgende bericht op deze weblog.