La Gomera – GR132 en meer

INLEIDING

Deze blog beschrijft onze wandelvakantie op La Gomera, van 6 t/m 18 november 2018. In november is t niet meer zo warm, wel vaker bewolkt en kans op regen. We hebben naast prachtig weer, bewolking waardoor ’t niet te warm was om te wandelen, ook wel regen gehad enkele dagen. Bij regen is t boven in bergen we een stuk kouder en zijn fleece en regenjas wel nodig. Maar bovenal was het een prachtig eiland waar je schitterend kunt wandelen. Wij hadden vooraf bedacht de GR132 tegen de klok in het eiland rond te volgen, afgewisseld met enkele dagwandelingen. Zie het verslag hieronder wat het geworden is. Uiteindelijk liepen we in 11 dagen in totaal bijna 200km, klommen en daalden we 12.500m en waren we 58uur aan de wandel.

VOORAF

• De route plande we met lagomaraforwalk.org. LET OP: hierop staat dag 1 nog volgens de oude route. Dat ontdekten we dat plaatse op dag 2, zie t wandelverslag hieronder. Ook de KOMPASS wandelkaart die we hebben (©2018 gaf nog de oude route…en er klopte helaas wel meer niet op de kaart). Ik zou dus een andere kaart kopen. En de juiste route is te vinden op senderosdelagomera.com. De bij de VVV verkrijgbare kaart Camina la Gomera (van lagomera.travel) is dan prima aanvulling.
  • Omdat we de tijd hadden (11 wandeldagen) overnachtten we vaak 2 nachten op dezelfde plek, om vanuit daar een dagwandeling op de tussenliggende dag te maken.
  • Ons geplande en gelopen GRschema kun je via deze link <pdf> downloaden. De GPS tracks via deze link: LaGomera (sla deze pdf op als gpx!).
  • De accommodaties hadden we via booking.com gereserveerd. Wel zo handig, deze reserveringen zo in de app bij je te hebben. Alleen hotel Sonia kun je niet via booking boeken. Deze accommodatie kozen we op aanraden van bekende die de GR al eens gelopen had. Hieronder nog een overzicht van onze accommodatie en korte review over iedere accommodatie .
  • Wij liepen, vooral bergaf, een stuk sneller dan de tijden die lagomaraforwalk.org geeft. Hierdoor hadden we vaak tijd over om uitgebreid te lunchen of op plaats van bestemming eerst n drankje te doen voordat we ons bij de accommodatie meldde.
  • De GR route is goed meer gemarkeerd. Na iedere km een paal met hoever je bent (of hoever je nog moet als je m met de klok mee zou lopen). Ook de alternatieve etappes 3.1 en 3.2 zijn goed bewegwijzerd.

ACCOMMODATIES

• San Sebastian- Hotel Torre del Conde. Prima hotel in centrum en dicht bij haven, met goed ontbijt. We sliepen er de eerste en laatste nacht, en konden er prima wat bagage achterlaten. De kamer tijdens t 2e bezoek was in t nieuwe deel. Deze kamers zijn nog mooier!
  • Hermigua – Casa rural Sonja. Leuk appartementje. Basic, maar alles aanwezig (zelfs een wasmachine). Uitzicht vanaf terras op oceaan en Tenerife is prachtig. Prima appartement voor n langer verblijf op La Gomera.
  • Vallehermoso – Casa Morera. Leuk en net appartementje. Mooi slaapkamer boven. Keuken ok, maar geen oven noch broodrooster. Kleine badkamer. Prima voor enkele nachten.
  • Arure – Rural Gomera. Ruim appartement. Mooie ruime keuken, helaas geen oven noch toaster, maar verder zeer compleet. Mooie slaapkamer aan koele zijde. Douche ok, maar krappe cabine. Mooi uitzicht. Naastgelegen bar El Jape voor eten en drinken. Helaas verbleven we hier maar één nacht, want het is er zeker langer vol te houden. Auto is dan wel aan te raden voor de boodschappen.
  • La Calera – App Concha. Klein maar fijn. Zeker voor 1 of 2 nachten een prima appartementje. Mooi gezamenlijk dakterras.
  • Chipude – hotel Sonia. Leuk hotel, met alleen maar wandelaars als gasten. Vaak ook groepen. Het eten is er prima en de barraquito formidabel lekker. Ook genoten we hier van een mistela, een lokale likeur met rum, sinaasappel, en meer geheime kruiden. Maar Sonia maakt de lekkerste, zegt haar zoon…
  • Playa Santiago – App La Banda. Zeer ruim appartement. Ruime keuken/woonkamer met bar om aan te eten en prima douche.

WANDELVERSLAG

Dag 1: Lomolito-Hermigua

datum: 7 nov 2018
lengte: 15,7km
duur: 4:45h
hoogtemeters: 1.240 meter omhoog, 1.300m omlaag.

Het eerste stuk namen we de taxi naar Lomito. Dat ligt tussen El Atajo en Chelipes. Dit scheelt je 2uur langs de weg lopen, en kost tussen de 10 en 15eur met de taxi va San Sebastian. Vanaf dat punt loopt de tocht eerst nog ruim 2km over een gloednieuwe asfaltweg, via groene route 30 naar Hermigua. De rood witte markeringen van de GR zijn alleen nog vaag zichtbaar. Na 2 km en zo’n 300hoogtemeters gaat de weg opeens over op een prachtig pad. Dit pad steekt even later de autoweg GM1 over en klimt dan verder naar de pas (op +-900m hoogte). Na 1,5h lopen waren we al op de pas, en na een korte pauze daalden we door de dicht begroeide en nevelwoud af. Dit prachtige pad gaat bij het stuwmeertje op 500m over op een asfaltweg. Inclusief een pauze onderweg waren we om 13:30 al bijna bij Hermigua. Daarom besloten we om bij Las Poyatas een extra tochtje van 200hm omhoog te maken naar Casas de Alamo en via pad naar Las Neuvitas af te dalen. Dit was een mooi extra stukje. Vanuit Las Neuvitas staken we over naar Ibo-Alfara, waar bar Telemaco de welverdiende biertjes voor ons kon tappen. Hierna was het nog een klein kwartiertje naar onze accommodatie.

Dag 2: dagwandeling vanuit Hermigua

datum: 8 nov 2018
lengte: 15,8km
duur: 5:00h
hoogtemeters: 1.035m op en af

Vandaag liepen we vanuit ons appartementje een rondwandeling richting El Palmar en het uitzichtpunt op Tenerife. Eerste uitdaging was de barranco oversteken. Omdat het wandelpad dat op de kaart aangegeven was niet bestond liepen we lang langs de rivier tot bij Las Neuvitas. Daar waar we gisteren naar beneden kwamen liepen we nu dus weer omhoog. Na een half uur asfalt begon eindelijk het mooie pad verder omhoog. Even na de pas nog een stukje onverharde weg en snel weer een volgend mooi paadje op langs Casa del Moralito. Zowaar kwamen we hier nog enkele andere wandelaars tegen. Vlak voor El Palmar sloegen we links af. Hier stonden opeens mooie GR132 paaltjes als markeringen. En even verderop zelf richtingaanwijzers met GR-logo. Het leek erop dat de GR132 anders liep dan we gister gelopen hadden. Dat was vreemd, maar later ontdekten we hoe het zat (lees nog even verder…). Bij deze richtingaanwijzers kozen we om het heen en weertje te doen naar Las Salinas (Punta San Lorenzo op de kaart). Dit uitstapje kost je ruim een uur, het uitzicht bijna op het eind op Tenerife met de El Teide is prachtig. Je kunt laatste stukje nog verder naar beneden. Het oh zo veilig hek is dan hier en daar stuk, en eindigt opeens, zodat je alsnog in zee kunt storten, en voor het uitzicht hoef je daar ook niet te komen. Maar ach. Terug richting Hermigua klim je nog een stukje over de asfaltweg, wat op deze zonnige dag niet erg prettig was. Maar laatste stukje omhoog en hele stuk naar beneden is weer een leuk onverhard paadje. Op dit stuk stond om de kilometer een paal van de GR132. Beneden bij Santa Catalina zagen we eerst een bord met de oude GR132 route, gelijk aan onze kaart en zoals we gisteren liepen. Maar aan de andere kant van de brug werd t duidelijk op een nieuw bord. De route van dag 1 was aangepast, en loopt nu door t NP van Majona. Dag 2 gaat naar Playa de Vallehermoso. Maar halverwege bij Las Rosas kun je de dag 3.1 oppakken naar Vallehermoso. Aangezien we daar morgen de volgende accommodatie geboekt hebben gaan we dat dan maar doen. Dat zien we morgen wel, eerst terug naar de accommodatie voor een lekkere douche en n biertje.

Dag 3: Hermigua-Vallehermoso

datum: 9 nov 2018
lengte: 17,7km
duur: 5:30h
hoogtemeters: omhoog 1.310m, omlaag 1.235m

Vandaag dus deel etappe 2, en etappe 3.1 (welke overigens ook prima aangegeven wordt.) Vanaf de accommodatie in Hermigua daalden we eerst weer af naar de kust bij Santa Catalina, alwaar we de GR weer oppakten. Dit eerste deel liepen we nog in de zon, terwijl het eiland verder in de wolken verscholen ging. Tenerife was nauwelijks bewolkt, dus weer veel foto’s in die richting gemaakt, terwijl de zoute oceaanlucht langs ons heen waaide. Na een uur kwamen we door de leuke dorpjes Lepe en Agulo. Daarna begon het echte klimmen naar Juego de Bolas. Dit ging over een mooi aangelegd pad geleidelijk omhoog. Bij het bezoekerscentrum, daar waren we na 2:45h, even de maquette van het eiland bewonderd, en toen snel weer door naar Las Rosas. Na 3:30 waren we bij de stuwdam, alwaar we etappe 3.1 namen. Dit was prima aangegeven. Ook liep deze etappe maar even langs de asfaltweg. Al snel sloeg deze af over een mooi pad omhoog (anders dan onze kaart aangaf….had ik al gezegd deze kaart niet te kopen…) In het gehucht Cruz wel Tierno (op 800m hoog) was het met het stijgen voor vandaag gedaan, en daalden we af naar Vallehermoso. Ook hier weer constant prachtige uitzichten. Vlak voor Vallehermoso liepen nog even via de Mirador de la Pilarica. En na een koffie bij bar Central zochten we ons appartementje voor de komende 2 nachten op.

Dag 4: rondwandeling Vallehermoso

datum: 10 nov 2018
lengte: 13,6km
duur: 4:10h
hoogtemeters: 900m op en af

Vanaf het centrale plein volgende we kort de GR132. Na het paadje tussen de huizen door verlieten we op de asfaltweg de GR al en liepen we rechtsaf richting ’t kerkhof. Aldaar kwamen we ook eerste routebordje met route 4 tegen. Die gingen we volgen. Via een prachtig pad omhoog kwamen we naar goed 1,5uur bij Hermita de Santa Clara; een prachtige picknickplek met dito uitzichten. Hiervandaan besloten we route 7 naar Playa Vallehermoso te volgen, deze route loopt gelijk aan deel etappe 3 van de GR132 (dus niet etappe 3.1 of 3.2!). We hadden prachtige uitzichten op de oceaan, vooral als de zon doorbrak. Maar de wolken zorgde ervoor dat het niet zo warm was. En het kleine buitje konden we handelen. Na 3:15 waren we in Playa, en verkozen we de snelle route via de GR131 terug naar Vallehermoso te nemen. Zo hadden we nog alle tijd voor een tapaslunch aldaar.

Dag 5: Vallehermoso – Arure

datum: 11 nov 2018
lengte: 15,8 km
duur: 5:20h
hoogtemeters: omhoog 1.425m, omlaag 835m

Vandaag startte de dag in t zonnetje. De klim naar Ermita San Isidoro was mooi en kostte om 2 uur. Na een soepje in ’t restaurant, met uitzicht op La Palma, startte de afdaling naar Alojera. Inmiddels was t bewolkt, lichte miezerregen en windering; dus voor t eerst liepen we met de fleece aan. In Alojera was t erg rustig en de bar en supermarkt op zondag gesloten. Vanaf hier was het weer klimmen geblazen. Het pad ging stijl omhoog en deels langs duizelingwekkende ravijnen. Het uitzicht was echt fenomenaal mooi, ook omdat de zon weer doorkwam. In verte zagen we nu El Hierro liggen. De klim eindigde bij een prachtig uitzichtpunt, vanwaar het nog 5 minuten lopen was naar onze accommodatie.

Dag 6: Arure – La Calera (Valle Gran Rey)

datum: 12 nov 2018
lengte: 7,75km
duur: 2:30h
hoogtemeters: 170m omhoog, 940m omlaag

Vandaag een korte dag. We werden wakker terwijl het buiten waaide en regende en je in de mist weinig zag. Gelukkig klaarde het na het ontbijt in bar El Jape snel op en vertrokken we even na tienen terwijl t zonnetje scheen. Onderweg werd het zonnetje afgewisseld met grijze wolken en wat buitjes, maar vooral de harde wind zorgde ervoor dat de jas uit de tas gehaald moest worden. Maar hoe lager we kwamen, en des te dichter bij La Camera dus, hoe warmer en zonniger het was. Gelukkig konden we al vroeg in ons appartementje, en zaten we al snel in ’t zonnetje op het dakterras van het mooie uitzicht op de oceaan te genieten. La Calera is een authentiek dorpje tegen de berg gebouwd met leuke steegjes. De andere dorpen richting de kust waar Valle Gran Rey uit bestaat zien er moderner uit, en bestaan vooral uit appartementcomplexen.

Dag 7: La Calera – Chipude

datum: 13 nov 2018
lengte: 9,7km
duur: 3:30h
hoogtemeters: 1.150m omhoog, 120m omlaag

Vandaag een frisse koude dag. Vooral bovenin (op 1000m) was t met 12graden erg frisjes. Maar voor we daar waren moesten we eerst 1000m omhoog. Via de GR132 tot op 750m hoogte. Na t viewpoint terug op Valle Gran Rey, kwamen we in een prachtige verlaten vallei. Via de GR Daarin verlieten we, na ruim 2 uur klimmen, de GR en vervolgden we route 15 langs een vervallen irrigatiekanaal naar Chipude. Na 3,5 uur waren we daar, en konden we al onze kamer in. Na n korte lunch, en deel van bagage in hotelkamer achtergelaten te hebben, gingen we nog even op pad.

Chipude-El Cercado-las Hayas en terug

datum: 13 nov 2018
lengte: 8km
duur: 2:15h
hoogtemeters: 540m op en af

Doel van deze wandeling was een drankje in Las Hayas, dat met een warme chocolademelk in bar Ampargo gehaald werd. We liepen heen via de GR131 vanuit Chipude omlaag en weer omhoog naar El Cercado. En toen weer omlaag en omhoog naar Las Hayas. Deze wandeling kostte ons een goed uur. Toen we in de bar zat kwam er een flinke bui voorbij, dus zijn we nog even blijven zitten. Terug, toen het weer droog was, liepen we tot El Cercado dezelfde route, en vandaar pakte we de oude PR LG 13 naar Chipude. Dit pad gaat iets lager, en kost ’n kwartiertje extra. Even na terugkomst begon het weer te gieten, dus perfecte timing😁.

Dag 8 : rondwandeling Chipude – Alto de Garagoney en Matanza

datum: 14 nov 2018
lengte: 19,6km
duur: 5:50h
hoogtemeters: 1.275m op en af

Vandaag start de dag in nevel en lichte regen en eindigden we met een ijsje op ’t plein voor Hotel Sonia. Na een goed ontbijt, en inkoop van wat fruit in het winkeltje aan het plein gingen we op pad. Route 18 start tegenover het hotel, het betonnen straatje omhoog. Na 15 minuten kom je in Los Manantiales de eerste wandelwegwijzer met route 18 erop tegen. Het mooie pad klimt langzaam verder. Bij de grens van NP de Garajonay houdt de bewegwijzering voor route 18 op, en kun je de bordjes naar Alto de Garajonay volgen. Even voor de top kom je op de GR131 die je over de top leidt. Op de top hadden we geen uitzicht door de mist helaas, en lazen we op de borden hoe in 2012 een brand een groot deel van NP verwoest had. Wij hadden er ruim 1,5 uur voor nodig om vanuit Chipude op de top te komen. In de afdaling (volg eerst kort de GR en dan bordjes richting Laguna Grande) hield het op met miezeren en begon het echt te regenen. Bij Laguna Grande, een uurtje later, stopte het met regenen. En op weg terug naar El Cercado brak de zon door en kon de regenjas terug in de rugzak. Na 3,5 uur lopen waren we in El Cercado, waar we besloten nog een rondje via Matanza te lopen. Hiervoor volgen we eerst route 12/13 naar beneden door de barranco de agua tot op 623m hoogte. Vandaaruit liep een paadje omhoog naar de barranco de la Matanza aan de andere kant van de kam. Dit klimmetje was van alpine niveau, en vereiste zelfs een stukje klauteren met handen en voeten. Een wandelaar die voor ons liep, keerde zelfs terug want hij durfde de klim niet aan. Goede beslissing als je ’t niet vertrouwd! Mocht je bij lezen denken deze mooie klim ook te doen, dan alleen met ervaring en met kleine groep (bij voorkeur 2 pers)…en kort bij elkaar blijven i.v.m. steenslaggevaar als je een steen lostrap. En stijgen is makkelijker dan dalen. Maar goed, na dit uitdagende stukje van 200hoogtemeters klommen we rustig verder naar El Cercado, vanwaar we via de GR131 in Chipude terugkeerde. Al met al hadden we vandaag bijna 6 uur gelopen.

Dag 9: Chipude – Playa de Santiago

datum: 15 nov 2018
lengte: 24,75km (incl. 3,5km verkeerd)
duur: 6:15h (incl. 50min verkeerd)
hoogtemeters:  680m omhoog en 1.730m omlaag

Na weer een goed ontbijt en alle pan integral in t supermarktje opgekocht te hebben, gingen we even voor negen uur al op pad. Even na Pavón vonden we de afslag naar route 17, althans dat dachten we toen. We liepen deze 20 a 25 minuten naar beneden. Maar het pad daalde veel minder dan gedacht, en de asfaltweg aan onze rechterhand klopte dat wel? Nee dus, we zaten op het pad aan de verkeerde kant van de barranco, dus maar omgekeerd en terug naar de afslag bij Pavón. Daar nog gezocht, maar het pad 17 niet gevonden. We dachten dat t aan de mist lag, maar ontdekten later bij een bord bij de Ermita dat route 17 er niet (meer) is. Dus toen toch maar de GR131 verder omhoog gevolgd, vergezeld van een hond die vanaf toen vrolijk met ons meeliep. Wij waren iets minder vrolijk door de verkeerde en niet bestaande route, en de regen die naar bleef vallen. 1,1km onder het uitzichtpunt bij Igualero verlieten we de GR en liepen we omlaag via route 26 en daarna naar de weg. Bij de kruising kwam een groep Duitsers ons tegemoet, aan wie wij onze meeloophond overgaven. De hond kwam uit Pavón denken we, dus kon zo  weer die kant op. Na een stukje omhoog langs de weg daalde het steil naar de Ermita del Paso. Inmiddels waren we drie uur onderweg, en pauzeerden we hier. Het werd toen ook droog, en met een zonnetje en flinke wind was onze jas snel droog. Maar onder de Ermita zit een mooie schuilplaats met bankjes, voor als ’t nog regent. Daar volgende we de bordjes naar Alajero, waar we een uur later waren. De lokale bar is op donderdags gesloten, maar 15minuten onder Alojera zitten, even van de GR route af, een koffiebarretje en een restaurant; bij de eerste pauzeerden we onder ’t genot van een vers geperst sapje en koffietje. Vanaf de cafetaria hadden we nog 2 uur nodig om in Playa de Santiago te komen. De GR kronkelt over een oude onverharde weg langzaam naar beneden, en was het uitzicht een stuk minder dan eerder deze dagen….(achteraf bekeken veruit het minst mooie en leuke stukje van de GR132 dus!).

Dag 10: Pastrana-Playa Santiago via route 24 en de oude GR

datum: 16 nov 2018
lengte: 21,8km
duur: 6:15h
hoogtemeters: 1.485m omhoog en 1.250m omlaag

Rond 10uur pakten we de taxi (vanaf de taxistandplaats) naar Pastrana. Een ritje van 10 minuten (kost 10EUR)via een weg waar je echt niet langs wilt lopen. Vanaf Pastrana volgden we route 24 door en langs de kloof omhoog. Het weer was vandaag prima, en ook de uitzichten waren weer geweldig! Na bijna 1,5h waren we bij het kapelletje van Benchijigua, prima plek en moment voor een pauze. De route 24 liep verder naar Imala. Naast prachtige uitzichten op de kloof en de hogere toppen van La Gomera aan de andere kant, maakten ook de zwartgeblakerde stammen van palmbomen indruk. Vast nog van de brand in 2012. Na 3 uur lopen waren we in Imala, waar de lokale bar op vrijdag dicht is…hebben wij weer. Gelukkig hadden we zelf eten genoeg bij ons, maar een koffie was er wel ingegaan. Maar goed, we vervolgende route 24 omlaag en 1 uur later en 500m lager deden we ’t gehucht Guarimial aan. Vanaf hier was het weer 400m stijgen voor ons naar Targa. Want omdat we dus echt niet langs de weg tussen Playa de Santiago en Pastrana wilde lopen kozen we die route. De klim naar Targa was echt prachtig en duizelingwekkend. Na een kleine 5 uur lopen waren we al in Targa, en omdat we de bus daar net mistte, liepen we door een mooie barranco door naar Antoncojo. Daar pakten we de oude route van de GR132 naar Playa de Santiago op. Deze route ging weliswaar een klein stukje langs de grote weg, maar was wel velen malen mooier dan het suffe pad dat we gisteren afdaalden. Daarbij waren de uitzichten mooier en is t sneller. Waarom de GRroute hier aangepast is, is mij dus een raadsel.

Dag 11: Playa de Santiago – San Sebastian

datum: 17 nov 2017
duur: 6:40h
lengte: 22,4km
hoogtemeters: 1.365m

De laatste wandeldag alweer vandaag. De wolken zagen er dreigend uit, en de wind waaide met vlagen hard. Maar t was droog en niet koud (20 graden op zeeniveau). In de hoop dat de regen weg zou waaien gingen we op pad. Maar al na een kwartier schuilden we in ’t bushokje in Tecina. De regen waaide hard voorbij, en we overwogen de alternatieven voor vandaag. Echt andere rondwandelingen waren er niet, en de bus ging pas om 14h. Toen het 15minuten later weer droog was besloten we toch verder te lopen en als te slecht was/werd uiterlijk 12h weer om te keren. Na een uur begon het hard te regenen, en al snel waren we doorweekt. Na een schuilpauze in een vervallen hut met strodak maakten we na lang wikken en wegen eerst het besluit om toch maar terug te gaan. Maar toen leek het erop dat minder hard ging regenen en koud was t ook niet en nat waren we toch al….of te wel we liepen toch door. Achteraf een goede gok: het weer werd alleen maar beter en de route werd ook mooier en mooier. Na 2,5 uur kwamen we door t verlaten gehucht Contreras, en drie kwartier later door Morales. Dit laatste verlaten gehucht waren alleen nog vervallen huisjes over: in de dichte mist op 500m hoogte gaf dit een surrealistisch beeld. Maar toen, in de afdaling naar El Cabrito brak de zon door, en aldaar aan het strand konden we onze jas uitleggen op een picknicktafel en was deze in 5 minuten droog. El Cabrito is een allinn hotel waar louter Duitsers een week in retraite gaan ofzo. Je kunt er als passant niets kopen. Hierna liepen we in t zonnetje weer op en af en op en af naar San Sebastian. Daar stond weer een standaard GR132 bord met route van vandaag en etappe 1, maar zonder begin of eindpunt markering. Uiteraard toch maar een foto gemaakt, terwijl de eerste regendruppels weer vielen. Even later, toe we op onze luxe hotelkamer waren, regende het echt pijpenstelen. Maar wij waren dus redelijk opgedroogd binnen gekomen gelukkig….

ACHTERAF

• De eerste dag wel de (nieuwe) GR volgen, die route is ongetwijfeld mooier.
  • Evt. 2 nachten in Arure  blijven. En Valle Gran Rey skippen (die dag direct doorlopen naar Chipude).
  • Wel route GR3.1 en 3.2 kiezen. Niet via Playa Vallehermoso, want daar is nl. niets.
  • Twee nachten per accommodatie is ideaal om meer van het eiland te zien, en met minder bagage de dagwandelingen te ondernemen. Hermigua, Vallehermoso en Chipude zijn ideaal voor dagwandelingen. De dagwandeling uit Playa de Santiago is ook prachtig, dan wel stukje met taxi dus.
  • Bij  afdaling naar Playa de Santiago zou ik kiezen voor de oude route: sneller en veel mooier.
  • En bovenal: La Gomera is echt een prachtig wandeleiland, met leuke dorpjes om in te verblijven.

KAARTEN (foto’s van kaarten)

• Bord nabij Ermita fel paso:
  • GR bord dat bij het eind van iedere etappe staat: