Hart van de Caldera de Taburiente

Datum: 08 november 2008 Pb080165_2
Duur: 5 uur (excl. pauzes, incl. D-tour naar de Petroglifas en de Cascade de Colores)
Niveau: gemiddeld
Start: Los Brecitos (1130m)
Finish: Barranco de las Angustias (300m)

Pb080166 Volg, met de auto, in Los Llanos de bordjes Parque Nacional Caldera Taburiente. Rijd tot onder in de Barranco de las Angustias (037), en parkeer daar de auto. Neem dan daar een taxi omhoog (rijden van 9h tot 12h), de taxi’s zijn aanwezig en kosten 51 EUR; maar door met andere toeristen te delen vallen de kosten mee.
Pb080183
De wandeling start op Los Brecitos. Volg het pad, dat langzaam daalt en vele barranco’s  (beekbeddingen) oversteekt. In de meeste barranco’s stroomt geen water, maar door de 4e: de Barranco del Ciempes (038) wel. Dan Barranco de las Traves (039) en kort daarna een mooi uitzichtspunt op de diepe caldera: Mirador del Lomo del Tagaste (040). Bij de bron Fuente de la Muela (041) kun je water bijvullen, en dan kom je (na ongeveer ’n uur wandelen) bij een bordje (042) dat wijst naar "Los Petroglifos (043)". Dit extra stuk heen en terug kostte ons ’n half uur, maar de tekeningen vielen ons heel erg tegen: een afrader dus.
Pb080180 Terug dus maar richting de Rio Taburiente en het bezoekerscentrum (044). Dan nog een klein stukje omhoog en dan daal je naar de Barranco Almendro Amargo. Daar waar (045) deze Barranco samenkomt met BarrancoPb080191_2 del Limonero kun je een stukje omlaag klauteren. En dan de kloof waar het water door ijzeroxide geel kleurt stroomopwaarts volgen. Dit extra stuk van ’n half uurtje heen en terug brengt je bij de Cascade de Colores (046). Deze D-tour zou ik niet laten schieten!
Dan weer verder door de kloof dalen, langs waterkrachtcentrale Dos Aguas (047) en Pb080192 dan echt de kloof in. Hier en daar geef de bewegwijzering een pad hoger langs de kloof op aan. De eerste en de tweede (048) kun je gewoon de kloof volgen bij laag water. De andere keren is het verstandig het pad wel te volgen. Uiteindelijk kom je weet bij de parkeerplaats Barranco de las Angustias uit.