Aconcagua – tips en weetjes

Naar aanleiding van mijn klim van de Aconcagua deel ik graag enkele tips/bevindingen met je. Mocht je er vragen over hebben, of andere tips hebben om te delen, laat me dit dan graag weten!

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERADe berg is ’n grote grindbak. Dit wist ik vooraf enigszins, maar had niet verwacht dat het zo erg, en ook zo droog, zou zijn. Besef je dit als je de berg wilt beklimmen, het maakt het niet altijd leuker op. Ik ben niet zo’n fan van gruis en stof en beweeg me liever op sneeuw en ijs; maar toen ik er toch was maar doorgelopen😉
  • In de kampen, ook de hoogtekampen zijn Teva’s fijn. Maar nog beter zijn Crocs (ja ze zijn lelijk): deze zijn lichter en bij (een beetje) sneeuw ook beter om op rond te lopen.
  • Handwarmers staan vast op de paklijst. Let op dat deze met koolstof-zuurstof verbinding een stuk minder goed werken: er is immers minder zuurstof ter beschikking op 6-7duizend meter. Ze warmden wel op, maar toen ik ze in m’n schoenen en handschoenen deed koelden ze direct weer af. Gelukkig hadden wij ze ook niet nodig, gezien de relatief warme -15graden bij start topdag. Ik heb geen idee of er ander alternatief voorhanden is dat wel op hoogte werkt.
  • Reiningingsdoekjes zijn in de hoogtekampen wel fijn. Je mag je daar absoluut niet in de buurt van riviertje wassen ofzo. Ik heb ze bij de Carrefour in Mendoza gekocht (lichtste pakje van 40 voor maar 15Pesos).
  • Het smeltwater van de gletsjer bevat nauwelijks mineralen. Daar moet je dus wel wat aan toevoegen. De lokale reisorganisatie geeft je dagelijks een zakje smaakjespoeder (TANG). Genoeg voor 3-4 liter. Maar let wel op dat dit na twee weken echt je neus uitkomt. Dus wellicht ook alternatief uit NL meenemen. Isostar tabletten met vitamine C o.i.d., maar neem geen bus Isostar poeder mee: die gaat maar zo open in je tas, dit heeft een mede expeditiegenoot als zeer negatief ervaren.
  • Hadrex/purificatietabletten zijn aan te raden. Zeker in kampen voor basiskamp en in basiskamp zelf. Daarna kun je gekookt water gebruiken. Ik deed 2 liter in (Nalgene) flessen, en stopte die als kruik bij mijn voeten. En dan de volgende ochtend, als het afgekoeld is, smaakjespoeder erbij. Overigens was voor de kou een kruik voor mij niet nodig, maar wel handig dat ik er met de onderkant van mijn voeten tegenaan lag. De tent was wat kort, en zo kreeg ik geen koude voeten omdat ik de slaapzak platdrukte.
  • Neem voldoende cash geld mee naar Argentinië (USD of EUR). Wisselen op straat geeft een veel betere koers dan pinnen of creditcard, en daarbij betaal je bij pinnen en creditcard een toeslag (resp. 6EUR en 10%). En je krijgt ook niet meer dan 1.000ARS per pintransactie.
  • Let bij een overstap in Buenos Aires erop dat je mogelijk van de ene naar de andere luchthaven moet (AEP vs EZE). De bus van Tienda Léon rijdt geregeld, of je neemt een taxi. Reken wel een overstaptijd van minimaal 5 uur (zeker als je van AEP naar EZE moet), en iets meer als je op doordeweekse dag reist i.v.m. verkeersdrukte in BA.
  • Heb je overstap op EZE haal dan WEL je bagage op en check deze weer in. OOK als deze al wel doorgelabeld is. Op EZE gooien ze namelijk alles op de bagageband: geen idee of en wanneer doorgelabelde wel weer mee met ‘n volgende vlucht gaat als je dat niet doet.
  • Ter plaatse huren van materiaal (helm, stijgijzer, duffel, expeditieschoenen) is alleen aan te raden om bagagegewicht op je vliegreis te besparen. Prijstechnisch is het voordeliger het materiaal in Nederland te huren of aan te schaffen al je het meer dan eens wilt gebruiken.

 

2 thoughts on “Aconcagua – tips en weetjes

  1. Pingback: Aconcagua 2015 – de voorbereiding | Wandelingen

  2. Pingback: Peak Lenin 2016 – Wandelingen

Geef een reactie

